Menu

Telefonrådgivning

Velkommen til Kvistens telefonrådgivning

  Telefonrådgivningen er et gratis og anonymt rådgivningstilbud til voksne med senfølger efter seksuelle overgreb og deres pårørende. Har du været udsat for seksuelle overgreb som barn eller ung? Eller er du pårørende til én som har? Hvis du har brug for nogen at tale med, så er Kvistens telefonrådgivere klar til at lytte og rådgive dig.   Kontakt rådgivningen på tlf. 61 33 44 00 Åbningstider alle tirsdage kl. 17-20   Hvem tager telefonen, når du ringer? Telefonrådgivningen er bemandet med Kvistens frivillige rådgivere, der alle er uddannede psykoterapeuter eller psykologer med speciale i psykoterapi. Telefonrådgiverne er både kvinder og mænd. Hvad kan du forvente? I Kvistens telefonrådgivning tager vi udgangspunkt i dine ønsker for samtalen. Vi møder dig uden fordomme og er klar til at lytte og rådgive dig. I Kvistens telefonrådgivning tilbyder vi rådgivning og ikke behandling. Hvis vores telefonrådgivere vurderer, at rådgivning ikke er tilstrækkelig, vil vi tale med dig om, hvilke andre tilbud, der er relevante så du får den bedste hjælp til den situation du befinder dig i. I perioder kan der opleves særlig travlhed på telefonen. Det er desværre ikke muligt at lægge en besked, men du er altid velkommen til at ringe igen. Vi gør opmærksom på at en samtale i gennemsnit varer 30 minutter, hvorfor ventetiden på at komme igennem til en rådgiver kan variere.

“Hej, du har ringet til Kvistens Telefonrådgivning. Mit navn er Karen”

Jeg starter altid med at introducere mig selv ved mit fornavn, og så kan jeg godt spørge om, hvad jeg kan hjælpe med. Det er meget forskellige, hvordan samtalen fortsætter herefter. De fleste skal lige bruge tid på at tale sig varme, nogle fortæller med det samme og så er det ikke unormalt, at andre igen helt skal genfinde modet, siger Karen og tilføjer:

-Jeg har oplevet flere, der besvarer min hilsen ved at udbryde, at de ikke tør alligevel. Så puffer jeg venligt til dem og opfordrer dem til at prøve alligevel. Så kan de mærke, at jeg er her sammen med dem, og de begynder langsomt at åbne sig op og fortælle.

Dem der ringer ind, kan være alle mulige, både helt unge og ældre. En del er i et igangværende forløb eller har været, andre står på venteliste til at komme i gang. Telefonrådgivningen er også et sted at kunne dele det, der trykker netop nu. En aktuel situation der udspiller sig, en tanke, en følelse, som kan være rar ikke at stå alene med. Et sted at lette hjertet.

Samtalen over telefonen adskiller sig på mange måder fra den form for samtaleterapi, som Karen har ved siden af med sine klienter.

– Telefonen sorterer nogle samtaleforstyrrelser fra. Jeg kan mærke, at for nogle er det en lettelse ikke at skulle forholde sig til at blive kigget på, mens de taler. Samtalen tager hurtigt form af at blive fortrolig sammenlignet med samtaleformen ansigt til ansigt. Samtidig giver Telefonrådgivningen en mulighed for at kunne forberede sig på en anden måde. De fleste synes formentlig, det er lettere at finde modet frem, på grund af anonymiteten og det begrænsede tidsrum.

– På samme måde, som hvis vi sad overfor hinanden, sørger jeg for at tjekke ind på min samtalepartner undervejs. Jeg er opmærksom på og spørger ind til hvordan de har det og hvordan det føles for dem at tale med mig. De fleste finder ud af, at det er overraskende afslappende at tale om det, når de først er kommet igang.

-Vi kan godt tale om overgrebene, hvis jeg kan fornemme, at der er et ønske om at gøre det. Nogle vil have et behov for at springe direkte ud i det, andre fører samtalen i cirkler rundt om overgrebene og overtaler dem meget periferisk, måske for at skåne mig. Så kan jeg godt finde på at stille et spørgsmål, der er direkte og så vil de egentlig gerne fortælle om det. Nogle er måske usikre på, hvor meget de må sige, eller hvor meget de selv har lyst til at sige. Der kan også være nogle, som ikke har lyst til at sige noget om overgrebene overhovedet. Det er meget individuelt og begge dele er helt OK. Min opgave er først og fremmest at lytte og være til stede.

Karen er 73 år og har i ti år været frivillig terapeut i Kvisten. Hun er en del af de frivillige telefonrådgivere ved Kvisten, som tager en turnus på linjen for at dække Kvistens Telefonrådgivning. Hun har været med siden Telefonrådgivningen blev etableret i 2017. Foruden at besvare opkald har hun individuelle forløb som behandler i region Nordjylland.

Telefonrådgivning tirsdage 17-20

Ring til vores telefonrådgivning: 61 33 44 00

Anonymitet

Samtalen mellem dig og vores telefonrådgiver er anonym. Det vil sige, at samtalen ikke bliver optaget, at dit telefonnummer ikke bliver registreret og at samtalen kun kan høres af den rådgiver, du taler med.

Rådgiveren vil i løbet af samtalen stille dig nogle få baggrundsspørgsmål om din alder, køn og bopælskommune. Det er op til dig, hvad du vil dele. Oplysningerne bruges til afrapportering til fonde og puljer, der støtter Kvistens arbejde og bruges også til videreudvikling af telefonrådgivningens tilbud. Du skal vide, at alle Kvistens telefonrådgivere har tavshedspligt, men også er underlagt den gældende lovgivning for skærpet underretningspligt og afværgepligt.

Om Telefonrådgivning i Kvisten

For at blive telefonrådgiver i Kvisten, kræver det en uddannelse som psykoterapeut eller som psykolog med speciale i psykoterapi og erfaring i at arbejde med traumer. Telefonrådgiverne er blevet klædt på gennem Kvistens eget uddannelsessystem, Kvisten Akademi. Telefonrådgiverne har også klienter i terapiforløb ved siden af jobbet som telefonrådgiver.

Evaluering

Har du ringet til Kvistens Telefonrådgivning? Så vil vi være meget taknemmelige for at få din feedback på oplevelsen. Klik her og udfyld et lille spørgeskema eller scan nedenstående QR kode.

 

: